Svečano je bilo danas na završnoj konferenciji EU projekta 'Jedan Brač' održanoj u dvorani Hrvatskog skupa u Pučišćima. Projekt izgradnje ceste Pučišća – Povlja, dionice Pučišća – uvala Luka vrijedan je ukupno 60.797.696,35 kuna, od kojih je 51.678.041,90 kuna, odnosno 85% sufinancirano europskim sredstvima iz Kohezijskog fonda. Da je puno razloga za zadovoljstvo danas na Braču, a posebno na njegovom istočnom dijelu, u svom uvodnom govoru na konferenciji istaknuo je domaćin, načelnik Općine Pučišća Marino Kaštelan.
- Ono što je Pelješki most za Hrvatsku, to je ova cesta za Brač, višedesetljetna želja i potreba koja je svoje ostvarenje dočekala ulaskom Hrvatske u Europsku uniju. O tome što se po pitanju ceste Pučišća-Povlja pokušavalo napraviti u proteklih 50 godina i koji su sve razlozi bili da se u tome do danas nije uspjelo, mogla bi se knjiga napisati. Međutim, u zadnjih deset godina od kada se intenzivno radi na ovom projektu, Brač je bio jedinstven. Lokalna samouprava je u suradnji sa županijskom razinom vrhunski pripremila projekt, a na nacionalnoj razini je isti u pravom trenutku prepoznat i usmjeren prema sredstvima iz Kohezijskog fonda. Dugujemo zahvalnost lokalnom stanovništvu koje je prihvatilo projekt i jedinstvenom stavu čitavog otoka da je isti uistinu brački strateški prioritet.
Zahvalnost dugujemo i Županijskoj upravi za ceste na čelu s ravnateljem Škorićem koja je hrabro, uz snažnu podršku Županije projekt pripremila i provela. Sredstva su osigurana iz Kohezijskog fonda i državnog proračuna i to zahvaljujući angažmanu i naporima ljudi u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i afirmativnom stavu Vlade potvrđenom zaključkom sa sjednice u Splitu – kazao je Kaštelan i dodao da je već prva faza projekta donijela gospodarske efekte kroz otvaranje tri nova kamenoloma koja se vezuju na cestu te da više od 90 zahtjeva za priključenje postojećih objekata uz trasu na električnu mrežu. - Pun doprinos boljoj povezanosti i demografskom oporavku ovog dijela Brača donijet će druga i treća faza projekta kada se novim i obnovljenim prometnicama preko Pučišća i Povalja povežu trajektne luke u Supetru i Sumartinu. Vjerujemo da smo na pravom putu da se to u narednim godinama uz pomoć EU fondova i ostvari. – zaključio je Kaštelan nakon čega je sudionicima konferencije prikazan kratki film u kojemu su imali prilike vidjeti kako su tekli radovi na izgradnji prve dionice ove ceste. Riječ je potom preuzeo Petar Škorić, ravnatelj Županijske uprave za ceste Split, tvrtke koja je ujedno i nositelj ovog velikog europskog projekta.
- Intenzivno pripremamo dokumentaciju za nastavak gradnje 10 kilometara ceste prema Povljima i čekamo objavu sljedeće financijske omotnice kako bi se prijavili na natječaj. Realizacijom ove prometnice u svojoj punoj duljini potaknut ćemo svekoliki prometni i gospodarski razvoj istočnog dijela otoka Brača, smanjiti vrijeme putovanja, a u budućnosti omogućiti i bolju povezanost s kopnom. Ohrabreni ovim projektom financiranim europskim sredstvima iz Kohezijskog fonda pokrenuli smo i druge inicijative za izgradnju prometne infrastrukture na našim otocima poput dovršetka 5 km ceste Vela Farska-Murvica prema Bolu, izgradnje novog tunela Pitve - Zavala na otoku Hvaru te obilaznicu Stomorske na Šolti – kazao je Škorić i dodao da očekuje potporu resornog Ministarstva u ovim projektima kao i donošenje novog Zakona o cestama u kojem bi se trebalo riješiti pitanje održivog i stabilnog sustava financiranja najveće mreže županijskih i lokalnih cesta.
Potporu ovom projektu od samog početka pružila je Splitsko-dalmatinska županija. Župan Blaženko Boban uvodno je pozdravio okupljene bračke čelnike i posebno istaknuo ulogu načelnika Kaštelana.
- Marino je čovjek koji tiho i samozatajno, bez buke i galame, provodi niz aktivnosti i projekata u svojoj lokalnoj zajednici. Ono što me posebno veseli je popis stanovništva koji je ostao gotovo isti u broju na Braču u odnosu na popis prije 10 godina. Poslije ovakvih projekata Brač uistinu postaje ugodno mjesto za življenje. U okolnostima pandemije, rata i inflacije, pitanje je kako bi uopće vlastitim sredstvima i najosnovnije stvari mogle funkcionirati da Hrvatska nije jedna od prepoznatljivih sastavnica u Europskoj uniji? – upitao se Boban i zahvalio resornom ministru Butkoviću i njegovim službama, Županijskoj upravi za ceste, izvođačima radova i svima koji su u ovaj projekt uključeni od početka.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je da je ovo je prvi projekt ovakvog tipa u Hrvatskoj kojeg je provela jedna Županijska uprava za ceste.
- Čestitam ŽUC-u koji je pripremio ovaj projekt, naravno i načelniku Kaštelanu i svima koji su ustrajali na izgradnji ove dugoočekivane prometnice. Ovo je samo početak gradnje kompletne dionice, imat ćete podršku Ministarstva za ovaj projekt i sve druge projekte koje pripremate kao Županijska uprava za ceste – kazao je Butković i dodao da je zahvaljujući europskim sredstvima Hrvatska trenutno u investicijskom ciklusu vrijednom 25 milijardi kuna.
- Svi ovi projekti, gradnje luka i cesta u funkciji luka, financiraju se 100% bespovratnim sredstvima, budući da 85% sredstava dolazi iz Europe dok je ostatak osigurala država, odnosni mi kao resorno Ministarstvo. Veselim se završenim projektima i još više se veselim svemu što ćemo napraviti u budućnosti. Danas se proveselimo, a od sutra krećemo dalje kandidirati i financirati nove projekte. Čim budete imali spremnu dokumentaciju, kao i do sada pripremit ćemo javni poziv te ići na financiranje kompletne dionice. – poručio je Butković.