- U mom stažu od 16 godina u škveru proizvodnja nikad nije stala. U brodogradnji je uobičajeno da imate nekad veći, nekad manji obim posla, ne rade svi istim intezitetom, ali da smo stali, da niko nije došao radit danas, to nismo nikad - priča nam glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić i pokazuje jednu od škverskih hala, Brodoobrade. Dio je to predmontaže, takozvane linije zavarivača. S jednog kraja se režu limovi, a na drugi izlaze polusekcije. One se spajaju zavarivanjem u megablokove koji onda postane dio trupa. Tako je to bilo sve do jučer.
Proizvodnih radnika, nije prvoaprilska šala, škver danas nije vidio. Njih 1400. Kao da je kuga prošla. Ruska banka VTB zaustavila je isplate po svim kreditima zbog situacije u Ukrajini. Brodosplit je tako uskraćen za 60 milijuna eura. Tomislav Debeljak, predsjednik uprave DIV Grupe i Brodosplita, u Zagrebu traži pomoć, nekakvu financijsku premosnicu za ovo dramatično stanje. Je li to Hrvatska banka za obnovu i razvoj, sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026... Hoće li ministar financija Marić uskočit s nekim vatrogasnim rješenjem...
Dodatna pažnja zbog propalog Uljanika
Jurišić kaže kako Debeljak nije mogao predvidjeti ovakvu situaciju. U pitanju su 60 milijuna eura i projekti polarnog kruzera, jedne megajahte, jednog rezidencijalno broda, sa stanovima, apartmanima vrijedan pola milijarde eura za Storylines.
- Mi smo sad usamljen slučaj. Uljanik je propao pa se zbog njegovog lošeg primjera s dodatnom pažnjom gleda na Brodosplit. Što je OK. Mi smo pokazali da se može pozitivno poslovat. Nismo davali otkaze i zbog toga smo koristili covid potpore. Slijepo smo i doslovno slušali Vladu i njene smjernice. Novu tranšu nismo mogli preuzet, a potrošili smo vlastita sredstva. Mnoga naša društva su blokirana. Sve je to jedna lančana reakcija. Još nas je država ovršila za 30 milijuna kuna na ime neplaćanja koncesije za perid od 2010. do 2013. godine dok Debeljak nije bio vlasnik, dok je bila državna uprava. A bio je dogovoren "clean start" - govori Jurišić i navodi kako škver nema više "kostura u ormaru" te da se do 2020. prilično dobro poslovalo.
Tri scenarija
- Situacija je paradoksalna. Imamo nekoliko projekata koji su vrhunski, za koje nemamo osigurano financiranje, čekamo jamstva koja opet ne možemo dobiti bez garancije. Firma ima dvije miljarde kuna kapitala u brodovima. A u narednom periodu će se nastaviti neki projekti jer se ne financiraju svi iz ovog kredita kod ruske banke. Nastavit će se izgradnja tzv. zelenog jedrenjaka "Zero mission" i ophodnih brodova. Ali daleko je to od punog kapaciteta - govori Jurišić u tišini hale.
Debeljak je jučer imao razgovor s radnicima. Nisu se slale poruke na mobitele ili na e-mail.
- Razgovaralo se otvoreno. Tri su scenarija. Da se sve to riješi, HBOR preuzme refinanciranje. Drugi je da se to ne riješi i propadnu svi ti projekti i treći je da se sve rasproda i da se rade samo poslovi koje možemo sami. Al to je samo 5 posto kapaciteta. Radnici su mu na kraju zapljeskali. On je čak pustio i suzu. Stvarno je emotivac koji se bori za škver - kaže Jurišić.