Uberovci su danas prosvjedovali na Poljudu tako što su dva sata odbijali vožnje i pod trubama išli do Trajektne luke.
Njihov problem je nastao kada je platforma Uber odlučila smanjiti cijenu vožnji za 30 posto što je višestruko umanjilo zaradu ovih ljudi, a nakon 24 sata od sniženja, vratili su je na istu cijenu.
Obišli smo uberovce na Poljudu da vidimo iz prve ruke zašto prosvjeduju, kome su uputili poruku te što im je cilj?
Neki su bili pričljivi, neki su bježali od kamera i novinara, ali smo saznali što ih je potaklo da danas štrajkaju ispred splitskog stadiona.
Bruto cijena se smanjila, a troškovi povećali
Kako nam je objasnio jedan vozač uvjeti im se moraju poboljšati. U ovome poslu, izloženi su pijanim ljudima koji ih omalovažavaju i ponižavaju, a nerijetko i povrate u auto.
Kada se to dogodi, automobil ide na dubinsko pranje što, kako nam je rekao ovaj vozač, košta 100 vožnji.
Da dobijete dojam kako zapravo izgleda zarada Uber vozača, donosimo raščlambu njihovih troškova i prihoda.
O svemu tome nam je ispričao jedan vozač koji je došao dati podršku kolegama.
Naime, kako kaže, jednom prilikom je dobio upit za vožnju iz Naklica, mjesta poviše Omiša, a on je bio na Splitu 3. Prihvatio je vožnju i otišao u 20 kilometara udaljeno mjesto, samo kako bi mu klijent odbio vožnju te je od platforme za izgubljeno vrijeme i gorivo, dobio naknadu od tri eura.
U ta tri eura 25% se daje Uberu, 10% obrtu u kojem su prijavljeni plus gorivo, plus održavanje te iznajmljivanje auta.
Naime, kako Uber ima pravilo da svi automobili koji se koriste u svrhu taksiranja moraju biti određene dobi tj. nova i moderna auta, mnogi vozači iznajmljuju takve automobile te plaćaju njihov najam.
Kako nam je rekao jedan vozač koji iznajmljuje auto, cijena se kreće oko 250 eura tjedno za najam, ali da je naknada skuplja u ljetnoj sezoni koja je već započela.
Kada se sve zbroji, ispada da vozači Ubera zarade nešto više od 50 posto bruto cijene jedne vožnje.
Pred kamere je stao jedan od uberovaca, Zoran Zen te objasnio kako su nezadovoljni primanjima, uvjetima rada i tretmanom klijenata.
"Ovo je prosvjed koji se planira već nekoliko godina. Nezadovoljni smo tretmanom Ubera i Bolta te sramotno niskim cijenama. Povod današnjeg prosvjeda je sniženje cijene vožnje, konkretno od Splita do Zračne luke u Kaštelima, bez prethodne najave.
Želimo da se napokon čuje naš glas, smeta nam slika koja se o nama stvorila u javnosti", kazao je Zoran te naglasio kako se uvijek u medijima provlači loša slika o taksistima.
"Radimo noćne, vozimo pijane putnike, doživio sam raznih neugodnosti za smiješne iznose od 5 eura. Za 5 eura četvero pijanih ljudi se može voziti. Tretiraju nas grozno, a ovaj prosvjed je samo jedan korak u borbi za prava svih vozača Ubera i Bolta u Hrvatskoj", naglasio je.
Na pitanje novinara kome upućuju poruku ovim prosvjedom, Zoran je odgovorio da je njihova ciljana skupina javnost koja, kako kaže, ne razumije uvjete u kojima rade te kolike troškove imaju vozači Ubera i Bolta.
Plan im je i sindikalno se organizirati kako bi mogli na državnoj razini utjecati na uvjete rada te koordinirano pripremati štrajkove.
Naglasio je i kako, ako ovo ne upali, imaju puno planova unatoč sezoni.
Na pitanje koji bi ih zadovoljio ishod rekao je Zoran Zen da je to stvaranje sindikata i prosvjedovanje na razini države.
"Cijene moraju ići gori jer su troškovi života u zadnje dvije godine enormno porasli. Ja ne znam je li igdi u svijetu Uber uzima 25% provizije kao u Hrvatskoj", komentirao je vozač Ubera.
Kolika je prosječna mjesečna zarada vozača Ubera nije otkrio te je oštro odbrusio to pitanje novinara, ali je bez specificiranja rekao da kada bi se baš morala definirati prosječna plaća to bi bilo 100 do 150 eura. Međutim nije pojasnio u kojem periodu.
Što kažu ostali vozači?
Svi imaju isti cilj, a to je poboljšati uvjeta rada. Jedan vozač nam je rekao kako se jako teško zaradi s obzirom na sve troškove koje izravno moraju plaćati. Njegova kolegica nam je otkrila da Uber u Hrvatskoj uzima veću naknadu nego u Londonu gdje je prosječna plaća vozača Ubera 15 funti naspram splitska 3 eura.
"Pet godina radim. Dođe klijent i kaže 'Idem na Žnjan', a Žnjan se po Boltu nalazi u Stobreču, a ne u Splitu. Ljudi nemaju pojma gdje idu. Upozoravali smo ih da je navigacija loša, ali to se ne rješava. Mi kao vozači plaćamo sve troškove. To su kupovina vozila, održavanje vozila, izmjena ulja, guma, tehnički pregledi, osiguranja i gorivo. Plus PDV u ime Bolta i Ubera", kazao je ovaj vozač koji je objasnio da Uber vozi jer je u penziji te "čisto da izađe iz kuće", ali da se jako teško zaradi neki konkretan iznos.
Njihova borba je, kako se čini tek počela, a hoće li im se dati traženi uvjeti, ostaje za vidjeti.
Donosimo vam i video današnjeg prosvjeda.