Slučaj mosta u Rakitama, na Korešnici, samo je još jedan dokaz apsurdnosti naše pravne države. Iako se radi o povijesnom mostu za koji je prometnim znakom određena zabrana prometovanja teretnih vozila iznad 5.5 tona, baš kao na autocesti tuda svako malo prođe “grdosija”, nerijetko i preko 30 tona.
Desetak puta smo upozoravali na opasnost od urušavanja mosta od izrazitog povijesnog značenja. Krajem veljače ove godine došlo je do urušavanja dijela mosta, što je jedini ulaz na Korešnicu s Poljičke ceste. Urušio se središnji dio kamene ograde sa sjeverne strane mosta. Kako se točno ispod nalazi šetnica, prava je sreća da se ovakvo što dogodilo dok na šetnici nije bilo nikoga jer je jasno da bi bilo žrtava.
POVEZANI SADRŽAJ
-
OPASNOST NA ISTOKU SPLITA Drastično povećan broj napuknuća na vrlo prometnom mostu
-
Split: Pogledajte kako šleperi devastiraju zaštićeni povijesni most i blokiraju promet
Uputili smo upit policiji koja nam je potvrdila događaj te da su predložili postavljanje vertikalne rampe, kako bi se onemogućio prolaz vozilima težim od najveće dopuštene mase.
- U odnosu na prometovanje teretnih vozila preko mosta u Korešnici na predjelu Rakite, u travnju 2019. godine obavili smo pregled stanja na terenu.
Nakon izvršenog pregleda stanja u prometu na predmetnoj lokaciji sačinjena je inicijativna mjera - dopis sa zahtjevom procjene prometnog opterećenja mosta u Korešnici, te postavljanja određene prometne opreme sukladno Pravilniku o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama, a predmetni dopis je upućen Županijskoj upravi za ceste te Odsjeku za komunalne poslove u Upravnom odjelu za komunalno gospodarstvo, redarstvo i mjesnu samoupravu u Gradu Splitu. U toj inicijativi su uz ostalo predložili i da se u svrhu zaštite svih sudionika postavi vertikalna rampa kojom bi se onemogućio prolazak teretnim vozilima najveće dopuštene mase iznad 5.5 tona.
U odnosu na nadzor prometa, policijski službenici Postaje prometne policije Split kontinuirano (nekoliko puta u tjednu) tijekom cijele godine provode nadzor poštivanja prometne signalizacije kod ulaza na most, što će se raditi i ubuduće.
Sanacija navedenog mosta nije u nadležnosti policije, pa Vas upućujemo da se u odnosu na tu problematiku obratite nadležnim tijelima i službama, rekli su nam iz policije.
Dogovor Grada Splita i Općine Podstrana
Šleperi su svakodnevno “zlostavljali” ovaj mostić koji je jedina prava veza Korešnice s ostatkom svijeta, no apeli da se konačno počne provoditi zakon nisu urodili plodom.
Upite smo slali Gradu Splitu, Podstrani, no uz pokoju sporadičnu prijavu nezakonitog prelaska mosta, prave želje da se riješi ovaj problem nikada nije ni bilo. Donedavno, kada su se stvari pomaknule s mjesta i čini se da smo napokon pred rješenjem problema! "Pao" je dogovor između dvije jedinice lokalne samouprave i pred samim smo početkom radova.
Potvrdio nam je to Mladen Bartulović, načelnik Podstrane.
- Dogovorili smo s Gradom Splitom da ćemo realizirati cijeli projekt situacije. Bili smo na terenu i snimili smo konkretno stanje. Napravili smo projekt i osigurali sredstva, nakon čega će se napraviti sporazum o financiranju, koje će biti u omjeru 50:50. Vrlo brzo ćemo krenuti u realizaciju. Javnost ćemo na vrijeme obavijestiti jer ćemo morati zatvoriti promet kada budu radovi - rekao nam je Bartulović.
Naše pisanje doprinijelo bržoj realizaciji projekta
Mnogi su se pitali gdje je kamen koji je nestao prilikom oštećenja mosta. Dilemu je otklonio Damir Babić, voditelj Odsjeka za komunalne poslove Grada Splita.
- Policija mora vršiti kontrolu je li prolaze vozila teža od ograničenja (5.5 tona) koje je tamo stavljeno. Što se tiče sanacije mosta, postoje dvije stvari tu. Mi smo pokupili kamene vace i stavili ih u skladište Cestara, kako ih netko ne bi ukrao. Također, dobili smo prije dvadesetak dana dopis konzervatora, koji traže od Grada Splita da krene u realizaciju sanacije, odnosno da napravi projekt sanacije mosta, što je i urađeno. Projektu će oni morati dati suglasnost, nakon čega će se most sanirati. Vaše zainteresiranje za ovu temu je zasigurno doprinijelo ubrzanoj realizaciji projekta - rekao je, potvrdivši tako da su naša dosađivanja i medijski pritisak ubrzali cijeli proces.
Branko Solje, predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Žrnovnica rekao nam je da je upoznat s problemom, ali da jedino što su mogli jest upozoravati nadležne, što su i uradili:
- Upoznati smo sa situacijom u kojoj se most nalazi. On je zaštićena kulturna baština i trenutno tu nije adekvatan ulaz u taj dio Žrnovnice. Znamo da je odnedavno i oštećen. Obavijestili smo nadležne, a to je u ovom slučaju Grad Split. Pojavio se problem jer je dijelom u Splitu, a dijelom u Podstrani i tu se našlo rješenje, u smislu financiranja 50:50. U planu je i asfaltiranje onog dijela, da bude malo uvjerljivije. Time se neće riješiti problem ulaza u Korešnicu. Za to nam treba i novo prometno rješenje, ali to nije sada tema ovoga. To je stvar prostornog planiranja Splitsko-dalmatinske županije i to neće biti riješeno tako brzo - kazuje nam Solje.
"Službe su kroz povijest bile jako trome i nije jednostavno bilo raditi u ovako sporom ritmu"
Solje je rekao da nemaju ovlasti sami riješiti ovaj problem.
- To je problem koji nije od jučer. Zašto o tome nitko nije ništa konkretno radio, ne znam. Mi kao Mjesni odbor znamo da imamo problem s tim mostom i to je većinom ono što možemo. Nemamo moć riješiti problem, samo možemo apelirati na nadležne i to ćemo raditi i dalje. Gradske službe su kroz povijest bile jako trome i nije jednostavno bilo raditi u ovako sporom ritmu - rekao nam je predsjednik MO Žrnovnica.
Na kraju smo kontaktirali osobu koja je praktički zadužena za realizaciju projekta. On je Božen Živaljić iz Upravnog odjela za prostorno uređenje, komunalne poslove i zaštitu okoliša Općine Podstrana.
Potvrdio nam je da je projekt pred početkom realizacije!
- Radi se o oštećenju koje je nastupilo krajem veljače na mostu. Prije samog oštećenja i nije imao status kulturnog dobra. Na tu listu je stavljen u ožujku na preventivnu konzervatorsku zaštitu te je upisan na listu kulturnih dobara u Republici Hrvatskoj. Nakon zaprimanja dopisa od gospodina Bužančića iz Konzervatorskog odjela, pokrenuta je procedura. Nakon prvog kontakta, javio sam se Damiru Ordulju iz Grada Splita i dogovorili smo na koji ćemo način realizirati projekt sanacije.
Taj prijedlog sada moraju potvrditi konzervatori, koji su zatražili da se još ispita i stanje konstrukcije, kako bi vidjeli je li osim kamene ograde ugrožen i stabilitet samog mosta. To mišljenje smo dobili prije nekoliko dana i šaljemo ga konzervatorima, koji će se očitovati. Čim oni daju odobrenje, kreće se u sanaciju mosta. Sami radovi bi trebali trajati oko sedam dana - kaže Živaljić.
Na kraju je objasnio kakav zahvat čeka ovaj povijesni mostić.
- Osim sanacije blokova, koje je uništio nepoznati počinitelj, rekonstruirat će se kompletno fuge, most će se ispjeskariti i time će se isprati nečistoće. Time ćemo postići još bolju zaštitu mosta, koji je od neprocjenjive važnosti za ovo područje. Cijeli projekt košta oko 100.000 kuna s PDV-om - zaključio je Živaljić.