Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split će nas premijerom plesne predstave Correr o fado, svojevrsne fuzije suvremenog plesnog izraza i tradicionalnog portugalskog glazbenog izraza odvesti na putovanje Portugalom.
Režiser i koreograf je portugalski koreograf Daniel Cardoso, a premijera je na programu 66. Splitskog ljeta 13. kolovoza s početkom u 21 sat na sceni na otvorenom splitskog poluotoka Sustipan. Druga je izvedba planirana sljedećeg, ujedno i posljednjeg festivalskog dana. Predstava je predstavljena na medijskoj konferenciji održanoj danas u splitskom kazalištu.
U interpretaciji četiri plesačka para, na glazbenoj podlozi pjesama najvećih umjetnika fada provlače se kratke priče o ljubavi, strasti, ljubomori... svemu što obilježava odnos dvoje ljudi, muškarca i žene.
Glavnu inspiraciju predstava nalazi u portugalskoj tradicionalnoj kulturi čiji je, zasigurno, najreprezentativniji način izražavanja upravo fado, glazba snažne ekspresije i duboko melankoličnog karaktera. Correr o fado demistificira isključivost nostalgičnih i melankoličnih konotacija koje prevladavaju u uobičajenoj percepciji tradicionalne portugalske glazbe. Fado, naime, pored nostalgičnih, ima u sebi i radosne, pa i komične aspekte a u Cardosovoj koreografskoj viziji svi su oni prisutni.
Correr o fado Daniel Cardoso je postavio je premijerno 2010. sa svojom lisabonskom trupom Quorum Ballet koju je osnovao 2005. Predstava je gostovala širom svijeta, u 16 različitih zemalja i, unatoč tome njenom čvrstom utemeljenju u portugalskoj tradicionalnoj kulturi, pronalazila izravan put do srca gledatelja različitih kultura.
„Budući da sam odrastao u lisabonskoj četvrti u kojoj je fado rođen, ta je glazba od najranijeg djetinjstva neodvojiva sastavnica mog života. Oduvijek je to dio moje kulture, obrazovanja, dio mene. Stoga, od kad sam počeo koreografirati u meni živi ideja da u jezik suvremenog plesa pretočim fado. No, to je specifična glazba, tradicionalna, namijenjena prvenstveno pjevačkom izričaju i bio sam u dilemi kako da joj pristupim. Odlučio sam napraviti koreografiju nadahnutu portugalskom kulturom iz koje ova glazba izvire“ govori koreograf Cardoso. Fado, naime, pored nostalgičnih, ima u sebi i radosne, pa i komične aspekte a u njegovoj koreografskoj viziji svi su oni prisutni.
„Glazba je primarna, ona zadaje ritam i snažne emocije. Pokret proizlazi iz glazbe, slobodno i bez krutih pravila“ izjavila je prvakinja Baleta HNK Split Irina Čaban Bilandžić, a solistica Matea Milas rekla je kako u fadu nalazi poveznicu s mediteranskom duhu glazbe naših krajeva, klapske pjesme i sevdaha.
„Nije nužno razumijeti riječi da bi se osjetila emocija, a u suvremenom plesnom izrazu ne važe pravila klasičnog baleta pa glazba vodi pokret.“
Ilir Kerni, ravnatelj Baleta HNK Split naglasio je kako je sretan što će, po njegovu mišljenju, Splitsko ljeto imati sjajan završetak upravo ovom predstavom od koje mnogo očekuje.
„Daniel Cardoso i ja smo dugogodišnji poznanici i suradnici na nekim bivšim projektima. On nije samo sjajan koreograf nego i majstor oblikovanja scene i cjelokupne produkcije. Imat ćemo praktički dvije premijerne izvedbe jer će jedna plesačka postava nastupiti 13. kolovoza, a sljedeća 14. kolovoza na dan zatvaranja Festivala. Željeli smo, naime, dati šansu što većem dijelu našeg ansambla i publici predstaviti više plesača. Izuzetno sam zadovoljan njihovim dostignućima. Znam da će publika uživati u njihovoj izvedbi i radujem se tome.“
Daniel Cardoso, portugalski koreograf, nakon diplome u multidisciplinarnom plesu na Nacionalnom konzervatoriju u Lisabonu odlazi u Sjedinjene Države gdje se, osim u školi Martha Graham, usavršava i u njujorškoj Joffrey Ballet School. Bio je solist u plesnoj trupi Marthe Graham i drugim uglednim trupama suvremenog plesa u SAD.
Kao solo-plesač plesao je u baletima koreografa kao što su Martha Graham, Peter Schaufuss, Robert Wilson, Maurice Béjart Donald Byrd, Susan Stroman, Barbara Griggi Steve Rooks, Kenneth Topping, Ginger Thatcher, Pearl Lang, Terry Weikel, Giuseppe Frigeni, Thaddeus Davis, Richard Move, Jonathan Hollander, Steven Pier.
U Portugalu 2005. osniva vlastitu plesnu trupu Quorum. Njegov koreografski rad dobiva najbolje recenzije u svjetskom tisku. Koreografirao je 31 naslov za Quorum balet, baletne škole Petar Schaufuss (Danska), Vaganova Akademija ruskog Kirov baleta, a u Portugalu za CEDECE Dance Company, Companhia de Danca de Almada, Nacionalni konzervatorij u Lisabonu, Nacionalni konzervatorij Madeira.