"Ekipa, jeste ikad imali situaciju da niste bili na granici s BiH, a spojilo vas na BiH mrežu i doša nabijen račun?"
Javio nam je to nesretnik Bonbon mobilne mreže HT-a kojeg je roaming zamalo "operušao" pokraj Knina dok se klackao u vlaku HŽ-a od Zagreba do Splita. Tu je njegov mobitel s uključenom opcijom automatskog odabira mreže i podatkovnom vezom "posisao" dodatnu i neočekivanu količinu kuna, ne znajući da se spojio na BH operatera. Iz HT-a su mu poslali SMS da je u roamingu, ali ga je on dobio 14 minuta kasnije. Kaže i da mu je agent Bonbona prije dva mjeseca uključio ograničenje potrošnje za roaming na 190 kuna, ali se to, ne zna se kako, resetiralo. Čudno mu je i to da je bio u roamingu, a nije bio u inozemstvu nego 12 kilometara od granice s Bosnom i Hercegovinom, na teritoriju RH i to 8 kilometara sjeverno od Knina.
Tarifni model Bonbon bez mjesečne pretplate ima cijenu od 93,70 kune za 1 MB internet prometa. Gledate li zaneseno kakav video na YouTubeu s kvalitetom 720p i 30 slika u sekundi, možete napraviti promet od 1,24 GB po satu. "Ako ne predate pare, ode kuća!" rekao bi Bili u antologijskom filmu Maratonci trče počasni krug.
Uz malo prepiske, našem nesretniku se konačno osmijehnulo. Iz Bonbona su mu stornirali taj dio računa.
Kako bi razjasnili ovu situaciju, poslali smo nekoliko upita Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti (HAKOM). Evo što su nam odgovorili:
"Obavijest o roamingu u inozemnoj mreži, koja uključuje i informaciju o cijenama, korisnik mora dobiti u trenutku prijave na gostujuću mrežu u roamingu, a ukoliko krivnjom operatora dođe do kašnjenja isporuke poruke korisnik nije dužan snositi moguće troškove do trenutka dobivanja poruke.
Preporuka je postaviti uređaj na ručni odabir mreže
Prilikom korištenja javno dostupne telefonske usluge u pokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži u pograničnim područjima može doći do spajanja korisničkog uređaja na pokretnu elektroničku komunikacijsku mrežu susjednih zemalja. Naime, ukoliko se korisnik nađe u dijelu RH koji nije pokriven korisnim signalom mreže čiji je korisnik, a istovremeno je na tom području dostupan signal strane mreže te je korisnikov uređaj podešen na automatski odabir mreže, uređaj će se spojiti sukladno postavkama na dostupnu mrežu.
Slijedom navedenog, preporuka je postaviti uređaj na ručni odabir mreže, kako bi korisnik dobio informaciju o nedostupnosti domaće mreže te kako bi sam odabrao želi li koristiti mrežu stranog operatora. Nadalje, korisnik može zatražiti potpunu zabranu usluga roaminga od svog operatora, a isto tako samostalno može u postavkama mobitela isključiti ili podatkovne usluge u cijelosti (preporučljivo) ili samo podatkovni roaming i tako onemogućiti bilo kakav prijenos podataka ako je mobitel spojen na stranu mrežu.
Operatori implementirali ograničenje potrošnje podatkovnog prometa u roamingu
Konačno, napominjemo da su operatori implementirali ograničenje potrošnje podatkovnog prometa u roamingu na iznos oko 470 kuna (50€ + PDV), osim u slučajevima kad korisnik od svog operatora zatraži drugačiju kontrolu potrošnje. Operator mora korisnika obavijestiti putem SMS poruke, e-pošte ili skočnog prozora o dosegnutom iznosu od 80 posto ugovorenog ograničenja. U trenutku kada korisnik prijeđe dogovoreno ograničenje dobit će poruku da je usluga obustavljena zajedno s uputama što točno treba napraviti ako ipak želi koristiti uslugu podatkovnog roaminga nakon dosegnutog limita."