Vozni park sve nam je stariji. U protekloj godini prosječan automobil bio je star 13,3 godine, odnosno tri mjeseca stariji nego u 2021., godini, u kojoj je prvi put probio granicu od 13 godina, otkrivaju sredinom siječnja objavljene statistike Centra za vozila Hrvatske za 2022., piše Jutarnji list.
Miljama je to daleko od najboljeg rezultata iz 2007., kad je prosječan registrirani automobil u Hrvatskoj bio star manje od deset godina - samo 9,83 godine, što je vrijednost koju danas bilježi Njemačka. Sve stariji vozni park, dakako, znači i sve nepouzdanije automobile na cesti, o čemu svjedoče i statistike CVH za 2022., podijeljene u tri starosne kategorije (do 5 godina, 5-10 godina i stariji od 10 godina).
Čak i BMW, najpouzdaniji iz kategorije automobila starijih od deset godina, još uvijek bilježi lošiji rezultat (19,9% neispravnih) od Dacije, najnepouzdanije iz kategorije automobila starih između pet i deset godina (12,5%).
Stoga je podatak da unatoč sve starijem voznom parku bilježimo sve manje neispravnih automobila na tehničkom pregledu ugodno iznenađenje. Uz 2,3 milijuna pregledanih automobila, odnosno 51.205 više nego u prethodnoj 2021., neispravnih je bilo 431.625 automobila. I dalje je to gotovo svaki peti automobil, ali i 16.761 automobil manje nego u 2021. godini.
Udio neispravnih u ukupnom broju pregledanih vozila, dakle, pao je s 19,7 posto u 2021. na prošlogodišnjih 18,6 posto.
Podatak o padu broja neispravnih automobila u 2022. to je vredniji što je i prosječna prevaljena kilometraža s 11.017 kilometara u 2021., i to unatoč rekordno skupom gorivu, čija je cijena u svibnju dosegla gotovo 14 kuna, rasla za priličnih 6,5 posto (11.733 km). Istini za volju, to je još uvijek na pola puta do 12.542 kilometra, koliko su automobili između dvaju tehničkih pregleda prevaljivali u ne tako davnoj pretpandemijskoj 2019., piše Jutarnji list.
Kao i prethodnih godina, u neispravnosti su prednjačili uređaji za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju s priličnih 23,85 posto. Slijede uređaji za kočenje s i dalje zabrinjavajućih 22,42 posto, jer je riječ o sklopu izuzetno važnom za sigurnost vožnje, dok su na trećem mjestu po učestalosti dijelovi karoserije i šasije s ipak osjetno manjih 14,2 posto, zatim motor s 11,8 posto te osovine, kotači, gume i ovjes s 10,6 posto. Sve ostale neispravnosti su oko tri posto i manje.
Kao i prethodnih godina, u statistikama Centra za vozila među najpouzdanijima prednjače japanski i luksuzni njemački proizvođači - Audi je vodeći u kategoriji do pet godina, Mazda i dalje vlada u kategoriji 5 do 10 godina, a kod starijih od 10 glavnu ulogu igra BMW. Tu su još i Nissan, Suzuki, Honda, Toyota i Mercedes, a lani im se pridružio i Volvo.
Kad je, pak, o najlošijima riječ, kolo vode francuski proizvođači (Citroen, Peugeot, Renault), a za vratom im pušu Opel, Ford i Fiat, kao i rijetki Daewoo (6077 automobila) i još rjeđa Zastava (2205 primjeraka), piše Jutarnji list.
Marka/Broj ispitanih/ Neispravnih (%)
Do 5 godina starosti
NAJBOLJI
1. Audi, 7796/ 1,80
2. Nissan, 3184/ 1,88
3. Mazda, 4001/ 1,97
4. Suzuki, 8932/ 2,35
5. BMW, 6896 / 2,68
NAJLOŠIJI
1. Renault, 14.052/ 5,52
2. Citroen, 4779/ 5,27
3. Ford, 4194/ 4,72
4. Peugeot, 7643/ 4,45
5. Opel, 10.932/ 4,33
Od 5 do 10 godina
NAJBOLJI
1. Mazda, 10.813/ 5,59
2. Volvo, 4749/ 5,66
3. Suzuki, 9357/ 5,94
4. Mercedes, 22.006/ 5,97
5. Toyota, 10.475/ 6,45
NAJLOŠIJI
1. Dacia, 8913/ 12,46
2. Fiat, 5649/ 12,36
3. Renault, 44.270/ 11,52
4. Citroen, 17.145/ 11,08
5. Ford, 22.223/ 10,53
10 i više godina
NAJBOLJI
1. BMW, 40.259/ 19,89
2. Suzuki, 13.805/ 20,22
3. Toyota, 34.532/ 20,48
4. Honda, 14.108/ 21,05
5. Volvo, 7891/ 21,26
NAJLOŠIJI
1. Daewoo, 6077/ 36,32
2. Zastava, 2205/ 32,88
3. Fiat, 62.279/ 31,26
4. Renault, 124.310/ 27,71
5. Citroen, 56.686/ 27,18