P
rolazak kroz crveno svjetlo jedan je od najtežih i najopasnijih prometnih prekršaja. Kazna za ovaj prekršaj iznosi od 390 do 2.650 eura, uz oduzimanje vozačke dozvole za recidiviste na najmanje 6, odnosno 12 mjeseci, te mogućnost izricanja kazne zatvora do 60 dana. To je određeno Zakonom o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ br. 67/08., 48/10., 74/11., 80/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19., 42/20., 85/22. i 114/22. – dalje: ZSPC), koji u odredbama članka 58. do 62. uređuje promet na raskrižju, uključujući i postupanje u tzv. semaforiziranim raskrižjima.
Prisjetimo se nedavne priče koju nam je ispričao jedan od naših čitatelja, koji je podijelio svoju situaciju u kojoj je, na sreću, izgubio samo novac, ali i ponovio prometne propise i sigurnosna pravila. "Skupo me koštalo", rekao nam je tada, prisjećajući se početka 'nesretnog' događaja koji mu je u novčaniku ostavio 260 eura manje. Razlog – prometni prekršaj na području Splita, točnije na jednom od raskrižja u gradu.
Naime, vozio je lijevim prometnim trakom u namjeri da skrene lijevo, kada je na semaforu ispred njega sekundu prije upalilo crveno svjetlo, dok je na semaforu u raskrižju zasjala dopunska zelena strelica. Iako je bio svjestan da je semafor na kojem se nalazio već pokazivao crveno svjetlo, očito je pomislio da je slobodno krenuti jer je na susjednom semaforu zasjala zelena strelica. No, ta pogrešna procjena dovela je do neželjenog iznosa na kazni, koji je uskoro stigao na njegovu kućnu adresu. Kazna za prolazak kroz crveno svjetlo iznosila je 390 eura, ali uz dodatke, cijeli "trošak" završio je na 260 eura. Naš sugovornik istaknuo je tada da je svjestan svoje pogreške, no istovremeno upozorava na moguću konfuziju koju ponekad mogu izazvati semafori s dopunskim strelicama.
Članak je u kratkom roku pročitalo preko sto tisuća čitatelja i, naravno, izazvao je niz komentara.
"Prvi put čujem? Pa, i u autoškoli su nas učili da, ako je upaljena dopunska zelena strelica, smije se proći semafor, ali uz oprez, jer se mora gledati dolazi li netko s lijeve strane... ili i oni trebaju ići opet na polaganje? A i mi zajedno s njima, jer nitko od nas ne čita zakone, nego samo ono što su nas učili u autoškoli!", piše jedan čitatelj Dalmacije Danas.
Ipak, radi se o lijevom skretanju.
Dopunska zelena svjetleća strelica, koja je postavljena kao zasebno prometno svjetlo, koristi se u iznimnim situacijama i isključivo služi za signaliziranje izlaska iz raskrižja. Kada govorimo o postavljanju ove strelice u raskrižju, misli se na njen položaj unutar raskrižja, a ne ispred njega, kao što je slučaj s glavnim semaforima. Najčešće se nalazi na suprotnoj strani raskrižja u odnosu na vozila koja stoje pred semaforom, odnosno s druge strane glavnog semafora za vozila koja dolaze iz suprotnog smjera.
- Ta dopunska strelica služi isključivo za izlazak vozila koja se već nalaze u raskrižju -rekao nam je ranije Marušić.
"Hm, hm! Dakle, postoje dvije pozicije dopunske strelice: 1) u visini zelenog svjetla glavnog semafora i 2) na nekoj drugoj poziciji (osim uz zeleno svjetlo glavnog semafora), ili čak i bez glavnog semafora. U PRVOM slučaju dopušteno je ući i proći kroz križanje kad je dopunska strelica upaljena. U DRUGOM slučaju nije dopušten ulazak u križanje, već samo izlazak iz križanja za vozila koja su već u njemu", drugi je komentar.
Što reći?!
Ipak, iznenađujuće je da je sljedeći komentar lajkalo čak 59 korisnika Facebooka. Autor se pozvao na članak 60. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Prof.dr.sc. Željko Marušić koji je za portal Dalmacija Danas komentirao je, čitateljima i komentatorima portala, 'sporni' članak 60. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
- Članak 60. definira pravo prolaska kroz raskrižje dok je na semaforu upaljeno crveno svjetlo, isključivo u smjeru upaljene bočne zelene strelice, ali ta je situacija pravno i sigurnosno dvojbena iz dva razloga:
1. članak 60. kosi se s člankom 59. stavak 1
2. ne postoji žuto svjetlo, pa u situaciji kad se vozilo približava semaforu, a se zelena strelica ugasi kad se vozilo više ne može sigurno zaustaviti, vozač de facto prolazi kroz crveno svjetlo i radi težak prometni prekršaj po čl. 59. st. 1 - kazao nam je Marušić.
Prema njegovim riječima, zbog toga bi trebalo:
a) promijeniti semaforsku regulaciju na način da posljednje 2 sekunde zelena strelica svijetli isprekidano
b) izmijeniti Zakon o sigurnosti prometa na cestama:
- postojeći članak 60. se briše
- članak 60. stavak 1 treba postati članak 59. stavak 5
- članak 60. stavak 2 treba postati članak 59. stavak 6
- u članku 59. uvesti novi stavak 7: "Ako zelena strelica počne treptati, vozač mora zaustaviti vozilo pred raskrižjem, ako to, s obzirom na brzinu i uvjete na kolniku, može sigurno izvesti".
- u članku 59. postojeći stavci 5, 6, 7, 8, 9, 10 trebaju postati stavci 7, 8, 9, 10, 11, 12 - kazao nam je Marušić osvrćući se na sporni komentar i članak 60. Zakona o sigurnosti prometa na cestama. .
Zakon o sigurnosti prometa na cestama možete pročitati OVDJE.
Prolaze li Splićani kroz crveno?
- Da. Splićani vrlo često prolaze kroz crveno. Imao sam situaciju gdje sam s kandidatom stao na crveno, skrećemo desno, a vozač iza nas zaobilazi i prolazi kroz crveno. Katastrofa. U Hrvatskoj se najteže dolazi do vozačke dozvole, a Split je najgori grad u Hrvatskoj za dobit vozačku dozvolu. Razlog tomu je kultura vožnje, a ne kandidati. Ljudi su svašta u stanju na cesti napravit - rekao je ranije za portal Dalmacija Danas predsjednik Udruge instruktora Splitsko-dalmatinske županije, Mario Bašić.