Udruga "Za naš Supetar" na svom Facebooku objavila je priopćenje na temu zahtjeva za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti Zakona o održivom gospodarenju otpadom s Ustavom. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:
"Iz ustavnih odredbi vidljivo je kako je intencija ustavotvorca bila da pravo na lokalnu samoupravu izjednači s ostalim ljudskim pravima i slobodama te obavljanje poslove lokalnog značaja povjeri onim tijelima koja su najbliža građanima i koje su građani izabrali, a što su upravo predstavniča tijela, odnosno za Grad Supetar podnositelj zahtjeva.
Navedeno proizlazi i iz ZLPRS-a koji je po svojoj pravnoj prirodi i snazi organski zakon s kojim moraju biti usklađene i odredbe predmetnog Zakona uzimajući u obzir da ZLPRS ima veću pravnu snagu.
Podnositelj zahtjeva (Gradsko Vijeće - Grad Supetar) isto tako navodi kako je svoje pravo na podnošenje zahtjeva za ocjenu suglasnosti predmetnog Zakona s Ustavom RH odlučio iskoristiti jer želi spriječiti daljnje donošenje odluka koje bi mogle negativno utjecati na građane Grada Supetra.
1. S tim u vezi, podnositelj zahtjeva (Gradsko Vijeće) ističe kako su navedene izmijenjene zakonske odredbe o davanju ovlasti ministru da Odlukom određuje redoslijed i dinamiku zatvaranja odlagališta kao i obvezu osobe koja upravlja odlagalištem da preuzima miješani komunalni otpad donesene u suprotnosti s Ustavom Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 56/90 do 05/14; dalje u tekstu: Ustav RH).
2. valja uočiti da je hrvatski ustavotvorac prepoznao važnost lokalne samouprave prvenstveno što je to pravo građana u cijelosti izjednačio s ostalim ljudskim pravima i slobodama te je iz ustavnih odredbi očito kako je intencija ustavotvorca bila da obavljanje poslova lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana (pa tako i komunalne djelatnosti koje uključuju odlaganje otpada) povjeri onim tijelima koja su najbliža građanima.
3. radi preciznijeg definiranja poslova lokalnog značaja ustavotvorac je najbitnije od njih naveo u članku 129. a stavak 1. Ustava želeći na taj način istaknuti one djelatnosti koje su od posebnog značaja za život građana, uključivši i komunalne djelatnosti, a čije je obavljanje jedna od osnovnih zadaća upravo jedinica lokalne samouprave.
4. Podnositelj zahtjeva (Gradsko Vijeće) ovim putem skreće pozornost kako se predmetnim Zakonom indirektno krše i druge odredbe Ustava.
Republika Hrvatska je u Ustavu RH, i to odredbi članka 134., prihvatila određenje da „Međunarodni ugovori koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom i objavljeni, čine dio unutarnjega pravnog poretka Republike Hrvatske, a po pravnoj su snazi iznad zakona...“
u vezi s regulacijom jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave valja spomenuti Europsku povelju o lokalnoj samoupravi (dalje u tekstu: Povelja), prvi multilateralni pravni instrumet za definiranje i zaštitu načela lokalne samouprave, koji je Republika Hrvatska u cijelosti ratificirala.
5. podnositelj zahtjeva posebice ukazuje na pravnu prirodu ZLPRS-a kao organskog zakona koji je po svojoj pravnoj snazi ispod Ustava RH, a iznad zakona. Dakle, iz navedenog slijedi zaključak kako odredbe Zakona o održivom gospodarenju otpadom moraju biti usklađene s odredbama ZLPRS-a, stoga podnositelj zahtjeva u nastavku navodi relevantne odredbe ZLPRS-a, konkretnije odredbe glave III. ZLPRS-a pod nazivom „Samoupravni djelokrug općine, grada i županije“.
6. Tako članak 18. navedene glave određuje da su općine, gradovi i županije samostalne u odlučivanju u poslovima iz svoga samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i ZLPRS-om.
7. Nadalje, člankom 19. iste glave ZLPRS-a zakonodavac preciznije determinira poslove lokalnog značaja koje općine i gradovi obavljaju u svom samoupravnom djelokrugu navodeći da su to poslovi kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima te da su to osobito poslovi koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje, - prostorno i urbanističko planiranje, - komunalno gospodarstvo, - brigu o djeci, - socijalnu skrb, - primarnu zdravstvenu zaštitu, - odgoj i osnovno obrazovanje, - kulturu, tjelesnu kulturu i šport, - zaštitu potrošača, - zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša, - protupožarnu i civilnu zaštitu, - promet na svom području, - te ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
Gradsko Vijeće Grada Supetra uputilo je zahtjev za Ocjenu suglasnosti Zakona o održivom gospodarenju otpada s Ustavom RH, a koji je zaprimljen 6.7.2019 na Ustavnom sudu.
KAD ZAHTJEV ZA OCJENOM USTAVNOSTI ZAKONA PODNOSI GRADSKO VIJEĆE USTAVNI SUD GA MORA RIJEŠITI U ROKU OD 30 DANA!
Prošlo je skoro 4 mjeseca, a od Ustavnog suda nema glasa.
Zašto ovaj zahtjev NIJE riješen? Zašto Ustavni sud ne radi u rokovima koji su mu propisani zakonom i Ustavom?"