Na tematskoj sjednici Gradskog vijeća Grada Splita, prometni problemi ponovno su bili u središtu rasprave. Vijećnici su, uz prisutne stručnjake, analizirali neučinkovitost postojećih prometnica nedostatak prometnih stručnjaka u gradskoj upravi i mogućnosti poboljšanja infrastrukture. Nakon mirne rasprave, prijedlog Plana održive mobilnosti do 2030. godine usvojen je jednoglasno. Svi prisutni vijećnici, njih 27, glasali su za.
Vijećnik iz redova Mosta, Gvido Piasevoli, postavio je pitanje o konceptu splitskog prometnog prstena – nepravilnog četverokuta kojeg bi činile Ulica Domovinskog rata, Zbora narodne garde, Poljička i Ulica slobode.
"Zamišljen je kao kralježnica ukupnog prometa iz kojeg bi se kapilarno širile druge linije. Te bi ulice trebale imati tri prometna traka, sva bi križanja bila denivelirana i postojala bi traka za javni prijevoz, autobuse i taksije. Zašto jedna ovakva ideja nije dio strateškog dokumenta?", pitao je Piasevoli.
"Takav pristup planiranju je zastario"
Na pitanje je odgovorio Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti, naglašavajući kako bi takav projekt bio financijski izuzetno zahtjevan i neusklađen s modernim pristupima prometnom planiranju.
"To je rješenje koje bi bilo financijski jako zahtjevno, a riječ je o pristupu planiranja prometa kakav se koristio prije 20 ili 30 godina, s ciljem prilagodbe kapaciteta osobnim vozilima. Sada sva prometna rješenja moraju zadovoljiti studiju izvodljivosti, koja definira opravdanost investicije i troškova", objasnio je Šoštarić.
Dodao je kako bi takav projekt, prema suvremenim standardima, teško prošao analize koje su nužne za dobivanje financijske potpore iz fondova Europske unije.
"U takvom slučaju teško je opravdati financiranje iz lokalnog ili županijskog proračuna. Danas se prioritet daje organizacijskim rješenjima koja potiču manju upotrebu osobnih vozila, a veće korištenje javnog prijevoza. Ako se to postigne, postojeća prometna infrastruktura uz bolju organizaciju može biti dostatna", zaključio je Šoštarić.
Fokus na modernizaciju i održivost
Usvajanje Plana održive mobilnosti predstavlja važan korak prema modernizaciji Splita i prilagodbi prometnog sustava suvremenim potrebama. Iako se gradska infrastruktura suočava s brojnim izazovima, vijećnici i stručnjaci složili su se da održiva rješenja moraju biti prioritet, uz smanjenje ovisnosti o osobnim vozilima i poticanje javnog prijevoza. Rasprava o splitskom prometu pokazala je koliko je ključna suradnja gradske vlasti, stručnjaka i građana kako bi se prometni problemi dugoročno riješili.