ZAPISI I SJEĆANJA GORANA PELAIĆA (108) – VATROSLAV MIMICA: Nekonvencionalni omiški filmski Prometej
[FOTO + VIDEO] Ima režisera koji su odlične za¬natlije i tehničari, koji su sposobni da od svakog dobrog scenarija naprave i dobar film. Ja im se divim, ali ja to nisam u stanju. Naravno, kada kažem da vjerujem u svoje filmove, onda prvenstveno mislim da će se oni dopasti i da će uspostaviti kontakt s gledalištem…
GORAN PELAIĆ / Foto: Screenshot, Hrvatski leksikografski zavod
Susret je bio (ne)nadan, tamo negdje s početkom svibnja 1987. Moram priznati da mi je značilo, imponiralo razgovarati s filmskim velikanom, poznatim i po tome što se nije baš volio medijski eksponirati. Vatroslav Mimica je prisutan u domaćoj kinematografiji od 1950. godine, a jedan je od naših najsvestranijih i najizazovnijih režisera. Najsvestraniji jer se s uspjehom ogledao na svim stvaralačkim područjima »sedme umjetnosti« (animirani, kratki igrani, dugometražni igrani, dokumentarni film), a najizazovniji jer njegova djela gotovo po pravilu izazivaju najrazličitije, najčešće suprotne sudove.
Tijekom pedesetih godina prošlog stoljeća počeo je kao dokumentarist i režiser igranih filmova, a od 1958. do 1962. stvara svjetski proslavljen opus animiranih filmova (»Samac«, »Inspektor se vratio kući«, »Kod fotografa«, »Mala kronika«), postaje jedan od prvaka »zagrebačke škole crtanog filma« i osvaja nagrade na festivalima u Veneciji, Oberhausenu, Bergamu, Edinburgu, Londonu, Annecyu, Moskvi, Vancouveru, Atlanti itd.
- Tekst se nastavlja nakon oglasa -
»Prometej s otoka Viševice«, 1964 godine, vraća Mimicu u sferu igranog filma i čini jednim od inicijatora modernog autorskog vala. Uz brojna priznanja dobitnik je i nagrade »Vladimir Nazor« za životno djelo.
Svojim nekonvencionalnim pristupom filmskom mediju, Mimica je svakim svojim filmom uvijek pobuđivao izuzetan interes i kod publike i kod filmske kritike, stoga je onda pri prvom susretu možda bilo i opravdano postaviti pitanje;
Zašto, iz kojih razloga svaki Vaš film, svako Vaše filmsko ostvarenje pobuđuje tako silan interes? Nisu li, naime, teme i pristup pomalo posebni, kad su u pitanju filmska ostvarenja koja imaju Mimičin potpis?
-Vidite, ja sam jako skrupulozan u izboru svakog projekta. Svaki film radim kao da mi je posljednji i trudim se naći priču kroz koju mogu izraziti kompletnog sebe, onakvog kakav sam u trenutku snimanja. Možda iz tog razloga moji filmovi imaju svoj pečat, odnosno - taj moj pečat, kako vi kažete, koji mi, vjerujem, ne mogu osporiti ni oni kojima se moji filmovi ne sviđaju. Ima režisera koji su odlične zanatlije i tehničari, koji su sposobni da od svakog dobrog scenarija naprave i dobar film. Ja im se divim, ali ja to nisam u stanju. Naravno, kada kažem da vjerujem u svoje filmove, onda prvenstveno mislim da će se oni dopasti i da će uspostaviti kontakt s gledalištem.
Do sada niste radili filmove s komediografskom formom. Saznao sam da se pripremate za snimanje jednog takvog filma?
Jeličićeva »Buža«
-Da, radi se o jednom briljantnom .scenariju Živka Jeličića, koji je napisao po vlastitoj noveli »Buža«. Zagrebačka televizija mi je ponudila taj tekst i nakon što sam ga pročitao, objeručke sam ga prihvatio. Napravit ćemo igrani film u proizvodnji TV Zagreb. Završio sam knjigu snimanja, a prva klapa očekuje se u lipnju ove godine i to u Splitu. Posrijedi je poletna mediteranska komedija.
Jeste li već razmišljali i o glumcima?
-Pa, uvijek dok radim na nekom filmskom projektu razmišljam o glumcima. Sam izbor neće biti lako obaviti jer mi treba izuzetno dobra ekipa.
Zanimljiv mi je Vaš životni put. Pa, recimo podatak da ste tamo, odmah poslije rata radili i kao filmski kritičar. Postoji li neka razlika između filmske kritike iz vremena kada ste je Vi pisali, i ove današnje, koja se, među ostalim, bavi i Vašim radom na filmu.
Rad i rizik
-Teško bi se moglo kazati da sam se bavio filmskom kritikom, makar to nije laž. To je bilo vrijeme mog urednikovanja u omladinskom časopisu »IZVOR«. Pisao sam, među ostalim, i recenzije, eseje. Postoji razlika i među kritičarima, ali i vremenima. Što se mene osobno tiče, vrlo brzo sam shvatio da moje mjesto nije ni među kritičarima, ni među direktorima, jer sam i to bio, nego da se zapravo moram usredotočiti na stvaralački rad i rizik, koji taj rad neminovno u sebi nosi.
Bez obzira na povremene briljantne uzlete naše kinematografije, ipak ostaje činjenica da je situacija u našoj kinematografiji dosta bremenita. Gdje Vi vidite probleme?
Talenti i gledatelji
-Ima puno problema i teško ih je sve izdvojiti. Po meni, radi se o starinskoj organizaciji koliko nacionalnih kinematografija, toliko i sveukupne kinematografije. Mislim da je tome kumovala nedostatna društvena briga za radnike u ovoj oblasti kulture, posebno u zadnjem desetljeću. Naša kinematografija ima u izobilju dvije stvari: talente, kojih ima u svim profesijama i svim generacijama, i gledatelji s vrlo razvijenom filmskom kulturom i senzibilitetom, te posebnim afinitetom za domaći film.
Domaćeg filma nema dovoljno ni u TV-programu. Zašto je tomu tako?
-Domaćeg filma u cjelini ima malo i u kino-dvoranama i na TV. Mi nismo izradili instrumente da bismo zaštitili našu kinematografiju kao domaću industriju, u onom istom smislu u kojem vodimo brigu o autoindustriji, o industriji bijele tehnike i slično. Tako se domaći film u vlastitoj sredini nalazi na milosti i nemilosti pred monopolima velikih kinematografija. Sasvim konkretno - televizija plaća za jednosatnu epizodu strane produkcije od dvije do tri tisuće dolara, a za te novce mi nismo u stanju napraviti niti jedan dobar reklamni film. Jednostavnije je kupiti jedan proizvod jeftino, u ovom slučaju jednosatnu epizodu strane produkcije, nego imati glavobolje kako i na koji način zatvoriti financijsku konstrukciju domaćeg igranog filma. Mi, u ovoj državi nismo za zatvaranje pred svijetom. Dapače, ali moramo biti svjesni činjenice da time gubimo vlastiti identitet, što nas može daleko odvesti. Jer, ne smijemo zaboraviti da je filmski jezik najsuvremeniji i najimpresivniji oblik komunikacije!
U našem tisku bilo je dosta prigovora oko angažiranja stranih glumaca u Vašem filmu »Banović Strahinja«. Konkretno Franca Nera. Po meni, bio je to sjajan potez. Što Vi kažete?
-Ma nisam se puno obazirao na te prigovore, iz razloga što sam svoj stav izrazio samom činjenicom da sam ušao u takovu kombinaciju. Franca Nera su kasnije svi prihvatili. Tu nema ograničenja i mislim da ih ne bi trebalo ni biti, osim onih surovih - da smo mala kinematografija. Angažiranjem tako poznatih glumaca, osigurava se i omogućava bolji plasman filma u svijetu. Ja se ne mogu potužiti prodajom mojih filmova u svijetu, ali je »Banović Strahinja« ipak najbolje prodani film. Prodan je po čitavom svijetu!