U nizu imena što su u nepune dvije godine na ovom divnom portalu prodefilirala pod naslovom »Zapisi i sjećanja«, čini se da je ovotjedni „gost“ prikladan (ako to niste primijetili) za brojčanu oznaku 98. Nižu se, nižu imena, nekima danas ne baš dobro znana. Tako se eto sročila svojevrsna galerija likova i ličnosti iz svijeta glazbenog - najviše iz glumačkog života. Zabilježeni su u ovoj rubrici brojni stvaraoci, medijske zvijezde. Ne one listopadne što su možda u jednom trenu bez razloga zasjale u mediju i opravdano ugasle poput zvijezde repatice. Ne, njih nisam obuhvatio. Ili sam ih barem nastojao ne zabilježiti. Ali Vanja Drach, to izuzetno glumačko ime, to ime i djelo se ne smije prepustiti zaboravu. Bio bi to preveliki i neoprostiv grijeh. Uostalom, ako smijem biti toliko drzak, danas se hrvatska glumačka scena ne može pohvaliti nekim velikim imenima. Barem ne tako jakim kao što je to bilo u vrijeme Dracha. Ne mora se prihvatiti moj sud, moje viđenje. Ako takvi i postoje i živi su – imam dojam da je takvima zavjesa spuštena.
Profil jednog tako velikog umjetnika poput Dracha teško je prikazati kroz jednu, dvije ili tri kartice. O tome bi možda bolje svjedočile brojne filmske trake, televizijske , magnetofonske… Teško jedan susret iz kolovoza 1988., zabilježen uz kavicu u zagrebačkoj kavani hotela Dubrovnik, uz sav onaj metež, škripu tramvaja preslikati danas. To traži i bolje pero! Ali eto, ima sam sreću, čast i zadovoljstvo a i povod: Bio je pred nama tjedan kad kreće dramska serija Televizije Zagreb »Punom parom«. Oni stariji prisjetit će se od gledatelje dobro primljene Klarićeve, Fanellijeve ali i Drachove serije. Upravo tom dramskom serijom Drach je prije deset godina punio podstanarske sobice, »tinele« i druge prostore ,u terminu drame...
-Davno sam zaista to snimio tako da sam i zaboravio da još postoji. Tema je vrlo suvremena, vrlo živa i bez obzira na vremensku distancu, vjerujem još uvijek aktualna – rekao je Vanja.
-U seriji igram direktora tvornice u kojoj samoupravni, ali i drugi odnosi padaju na niske grane. Lijepa je to uloga bila, zahvalna za glumca. Sjećam se da sam igrao dosta pozitivnu ličnost, dobrog direktora.
Dobrog direktora?
-Pa da. Ima i toga. Barem u serijama! Dobro, ja sam se trudio da budem dobar direktor. Ma. šalim se, a i vi se vjerojatno šalite s tim pitanjem. Ja vjerujem da je teško biti direktor i vrlo nezahvalno. Često su oni direktni krivci za mnoge nedaće, ali ne treba zaboraviti da ima i drugih.
A Vama su često nudili uloge direktora, i ovih i onih?
-Točno, na sceni dosta često. Možda režiserima izgledam previše strogo. Tko zna?
Dosta vas angažiraju i u radio-dramama. Volite raditi u tome mediju?
-Da, vrlo često. Prije sam na radiju radio mnogo više. Sada radim dosta za emisiju »Poezija naglas«. Zapravo, to su »Dnevnici i pisma«. Vrlo zgodne emisije. Ja zaista volim raditi radio-emisije.
Pa se poslije žalite na škripu sjedalica?
-Jest, jest, a tko vam je to kazao?
Pa Vi ste to izjavili našoj suradnici nedavno!
-Tako je. Ma znate, i inače su uvjeti rada ponegdje vrlo loši. O tim uvjetima je bolje ne razgovarati. Nedostojno je o tome govoriti. Šanse su male da se- neke stvari isprave, ali eto… Bunimo se!
Šokci u glumačkoj branši
A po prirodi niste bundžija?
-Ne, nisam. Nisam ni slučajno! Ja zapravo volim kada se može normalno raditi, ali volim se sukobljavati oko posla. Mislim u pozitivnom smislu, ali boriti se protiv vjetrenjača to ne volim, niti želim, jer je suludo.
U nešto više od tri desetljeća, koliko traje Vaša glumačka karijera, igrali ste dosta i u kazalištu i na televiziji i radiju. Najviše vas pamtimo po televizijskim dramama i serijama. Možete li to brojčano iskazati?
-Sve što bih vam kazao bilo bi izmišljeno. Zaista pojma nemam koliko sam toga snimio. Uglavnom, snimio sam dosta toga. Više sam snimao televizijske drame. dok je serija bilo šest, sedam - među kojima i ova »Punom parom«. Ne znam čak ni koliko sam filmova i kazališnih uloga imao u svojoj karijeri. To nije dobro što nisam vodio nekakvu evidenciju. Ja vam to računam ovako: imam malo vremena, znači - puno radim. Jednostavna računica, zar ne?
Kao u »Teatru u gostima«?
-»Teatar u gostima« Relje Bašića, u kojemu sam djelovao gotovo osam godina, upravo je takav kolektiv u kojemu je jedini cilj stvoriti dobru predstavu, predstavu s kojom će i publika i glumci biti zadovoljni. To su pravi glumački kolektivi. U takvim kazališnim kolektivima svi su glumci zapravo prvaci! Drame!
Podržavate li klasifikaciju glumaca, barem onu titularnu kao što je prvak drame?
-Lijepo zvuči iznutra, godi taštini. U zadnje vrijeme svi smo prvaci, a to vam onda znači da prvaka i nema.
Najbitniji materijal je sam glumac
Svjedoci smo sve manjeg davanja kulturi i tretiranja kulture kao marginalne nužnosti. Vjerujem da bi bilo zanimljivo čuti i Vaše mišljenje o odnosu društva prema umjetnosti i umjetnicima?
— Iluzorno bi bilo raspravljati o tome u zemlji u kojoj ima toliko nepismenih ljudi. Evo čitam prije neki dan da je gotovo pedeset tisuća visoko obrazovanih ljudi napustilo zemlju. Iz samo toga razloga nije čudno što se umjetnost ne tretira na način na koji bi se trebala tretirati. Kod nas je čini se sve marginalno osim politike. Tko još želi , čuti i naš glas?
A kad smo već kod čujnosti glasa, imate tako ugodan glas. Koliko je glas bitan za glumačko iskazivanje?
-Vjerojatno dosta bitan, ali ne i presudan, jer imate glumaca koji imaju »stravičan« glas, a ipak su vrhunski u svome poslu. Ipak, smatram da u glumačkom poslu, najbitniji materijal je sam glumac.
Kako to da ste u ovo godišnje doba u Zagrebu? U ovom periodu svi putevi vode na more...
-To je točno, ali da sam još i ja otišao, tko bi ostao u Zagrebu. Mnoge kolege su na poslu u gradovima koje ste nabrojali. Rijetki su oni koji ljetuju o vlastitom trošku na moru. U ovo ljetno vrijeme iz financijskih razloga smo u Zagrebu. Možda smo i mogli negdje ići na more, ali da vam pravo kažem- nemam ni volje. Svi smatraju da je to neka obveza ići na more, a ta obveza da se mora ići na odmor mene strahovito umara. I sada mi je sasvim lijepo što znam da nemam obvezu odmarati se. Bolje se neobavezno odmarati. Možda ipak skoknem par dana prema Vinkovcima.
Slavonac ste, a upravo iz tog vinkovačkog kraja došlo je u Zagreb niz odličnih glumaca?
-Ja ću vam kazati zašto je to tako. Vjerojatno postoje i neki drugi razlozi, ali jedan od razloga je i taj što je u Vinkovcima nekada djelovalo i poluprofesionalno kazalište koje se, na žalost ugasilo. Bio je to pravi rasadnik glumaca. Tu vam je bilo okupljalište gimnazijalaca, zaljubljenika dramske umjetnosti: Ivo Fici, Nada Subotić. Rade Šerbedžija, Mato Ergović i mnogi drugi došli su iz tih krajeva. Dosta je šokaca u našoj branši!
I spikera, primijetio sam?
Da, i spikera jer se govori lijepim štokavskim govorom. Meni je to i pomoglo prilikom upisa na Akademiju. Sjećam se da je prof. dr Bratoljub Klaić na audiciji kazao: - Dajte, uzmite tog momka, barem se s jednim neću mučiti da ga naučim književnom jeziku. A ja vam nisam baš iz Vinkovaca. Rođen sam u Bošnjacima gdje se prave odlični kuleni.
Vanja Drach, hrvatski glumac (Bošnjaci, 1. II. 1932 – Zagreb, 6. IX. 2009). Diplomirao na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 1956. Bio je član Dramskoga kazališta »Gavella« (1955–57) i HNK-a u Zagrebu (1957–75., 1981–98). Kao slobodni umjetnik (1975–81) najviše je nastupao u Teatru u gostima. Povremeno nastupao u Teatru &TD, na pozornicama izvan Zagreba (Tuzla, Osijek, Varaždin), Dubrovačkim ljetnim igrama i Splitskom ljetu. Glumački talent te izražajnu i čistu dikciju potvrdio je u klasičnom grčkom repertoaru, Shakespeareovim tragedijama i komedijama, Molièreovim komedijama te u interpretacijama Krležinih likova. Nastupao i u dramama ruskih, nordijskih i čeških autora. Dobitnik je mnogih nagrada za interpretacije hrvatskih i svjetskih klasika te Nagrade »Vladimir Nazor« za životno djelo 2005. Važnije uloge: Jazon (Euripid, Medeja), Polonije (W. Shakespeare, Hamlet), Angelo (Shakespeare, Mjera za mjeru), Lear (Shakespeare, Kralj Lear), Alceste (Molière, Mizantrop), Leone (M. Krleža, Gospoda Glembajevi), Aurel (Krleža, Leda), Lenbach (Krleža, U agoniji), F. von Gerlach (J. P. Sartre, Zatočenici Altone), Duncan (E. Ionesco, Macbett), Poncije Pilat (M. Bulgakov, Majstor i Margarita), Zdenjek Bergman (V. Havel, Asanacija), Heraklo (M. Matković), Galileo Galilej (A. Šoljan, Galilejevo uzašašće), Frankić (I. Kušan, Čaruga). Zapažene karakterne uloge ostvario je i u dvadesetak hrvatskih igranih filmova (npr. H-8 N. Tanhofera, 1958; Carevo novo ruho A. Babaje, 1961; Iluzija K. Papića, 1967; Kad čuješ zvona A. Vrdoljaka, 1969; Godišnja doba P. Krelje, 1979; Za sreću je potrebno troje R. Grlića, 1985; Garcia D. Šoraka, 1999. i dr.) te u više kratkometražnih (npr. B. Majera, V. Mimice, S. Tribuson). Nastupao u televizijskim dramama (npr. Živjeti D. Marušića, 1968; Bijeg Ž. Mesarića, 1983; U pozadini N. Puhovskoga, 1992) i serijama (Dirigenti i mužikaši K. Golika, 1991).
Citiranje: Drach, Vanja. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža.