Ministarstvo obrane nitko nije kontaktirao oko hitnog zračnog medicinskog prijevoza u slučaju mladića s Lastova koji je preminuo u dubrovačkoj bolnici nakon što je do kopna prevezen trajektima Jadrolinije. Od poziva u pomoć do dolaska u bolnicu prošlo je osam i pol sati, piše Index.
Mladić je prvo brodom Marko Polo prevezen iz lastovske luke Ubli do Vele Luke na Korčuli. Odatle je prebačen do Orebića, a zatim do dubrovačke bolnice, gdje je preminuo u jutarnjim satima u nedjelju.
"Gdje su helikopteri Black Hawk kad ne voze Milanovića?"
"Gdje su helikopteri kojima se tako često hvale MUP i MORH? Nabavljeni su brzi gliseri za hitan medicinski prijevoz, navodno idu 40 čvorova, podnose more 5 i jače. Pa, gdje su bili, tko ih to nije i zašto angažirao?
Gdje su Modrulji iz Obalne straže RH? Policijski brodovi spavaju u Lori!? Gdje su helikopteri Blackhawk kad ne voze Milanovića? Pa i MI-8 ili oni najnoviji, namjenski nabavljeni?" objavljeno je u Facebook grupi Putnički brodovi na Jadranu.
Helikopter treba tražiti Civilna zaštita
Zašto vojni helikopteri nisu podignuti, odnosno bi li oni mogli letjeti za vrijeme jakog juga kakvo je bilo u subotu? Pojasnimo prvo koji je protokol oko angažiranja vojnog helikoptera. MORH je za Index objasnio da procedura počinje pozivom koji Operativni centar civilne zaštite upućuje Zapovjednom operativnom središtu Glavnog stožera Oružanih snaga.
Ono tada poziva Operativno središte Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i traži procjenu meteoroloških uvjeta za provedbu leta na traženoj ruti. Operativno središte onda šalje obrazac zahtjeva za prijevoz životno ugroženih pacijenata te, ako su zadovoljeni svi uvjeti za sigurno izvršenje zahtjeva, voditelj tima u Zapovjednom operativnom središtu odobrava angažiranje vojnog helikoptera.
Lulić: Zatražili smo helikopter od splitsko-dalmatinskog Zavoda
Ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Dubrovačko-neretvanske županije Luka Lulić za Index je pojasnio što se s njihove strane događalo tu večer. Oni su tražili helikopter Helikopterske hitne medicinske službe (HHMS).
"Naglašavam da je s naše strane zatražen prvo dolazak helikoptera, kako bi se pacijentu osigurao 'zlatni sat'. Iz medicinske prijavno-dojavne jedinice Zavoda za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije, koja je nadležna za letove helikoptera, rečeno je da helikopteri ne mogu poletjeti zbog nepogodnih meteoroloških uvjeta", kazao je.
"Kada je pacijent prevezen na otok Korčulu ponovno je zatražen helikopterski prijevoz, no niti tada helikopter nije mogao poletjeti zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta", kazao je.
Iz Zavoda za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije su nam odgovorili da se po pitanju neoperativnosti HHMS-a pozivatelj obraća nadležnoj medicinskoj prijavno-dojavnoj jedinici (u ovom slučaju onoj iz Dubrovačko-neretvanske županije) i nadležnom Regionalnom centru 112 (u ovom slučaju također DNŽ) da bi se osigurao alternativni prijevoz pacijenta.
"Na snazi je bio crveni meteoalarm, on vrijedi i za MORH"
Lulića su novinari zamolili za pojašnjenje što se događalo poslije.
"Centar 112 je, prema navodima našeg liječnika koji im je uputio poziv, tada naveo da je na snazi crveni meteoalarm koji jednako vrijedi za MORH-ov helikopter kao i za helikoptere koji sudjeluju u hitnom medicinskom zračnom prijevozu. Dakle, da helikopteri ne mogu poletjeti", njegove su riječi.
"Vidim da ljudi spominju Black Hawk helikoptere. Naši helikopteri Helikopterske hitne medicinske službe su također vrhunski, međutim, postoje ta pravila kad ne smiju poletjeti da ne ugroze živote pacijenata i posade", objasnio je Lulić.
Na Lastovu je puhalo brzinom oko 20 m/s
Drugim riječima, MORH nitko nije kontaktirao, već se postupalo prema napomeni djelatnika Centra 112, koji nije kontaktirao MORH. Pitali smo Ravnateljstvo civilne zaštite zašto do toga nije došlo. Odgovor ćemo objaviti kad ga dobijemo.
Lulić je rekao da helikopteri cijeli taj dan zbog lošeg vremena nisu letjeli, uključujući jedan helikopter na relaciji od dubrovačke do splitske bolnice, što je povezano s drugim slučajem.
Prema informacijama meteorološke stranice Windy, tu noć je na Lastovu zabilježena brzina vjetra od 18 do 21 m/s.
Prema podacima Indexa, maksimalna brzina vjetra za polijetanje vojnih helikoptera iznosi 25 metara u sekundi za čeoni vjetar, 10 m/s za bočni i 8 m/s za leđni. Za let smije biti i veća.
MORH smo pitali kolika je maksimalna brzina vjetra pri kojoj helikopteri mogu uzletjeti. Odgovorili su brzina veća od 33 m/s nadilazi eksploatacijska ograničenja helikoptera s kojim se provode zadaće hitnog zračnog medicinskog prijevoza.
Zašto nije upotrijebljena brodica?
Zašto nije upotrijebljena brodica za hitne intervencije na moru i otocima koja je nabavljena 2023. godine? Mnogi se pitaju bi li ishod bio drukčiji da je brza medicinska brodica, koja je koštala više od milijun eura, umjesto u Dubrovniku bila na nekom od otoka.
Brodica je duga oko 15 metara i postiže maksimalnu brzinu od 35 čvorova u roku od pet minuta od pokretanja pogonskih strojeva. U potpunosti je opremljena medicinskom opremom i uređajima za siguran prijevoz hitnih pacijenata.