Vidit Cestara kako pituraje, zanavlja pješački prijelaz bilom bojom i okolo šarene stupiće za bolju vidljivost nije vijest. Al kad asfalt pituraje crnom, nešto se sprema. Tako je jutros bilo pred raskrižjem u Livanjskoj i Vukovarskoj. Pješački prelazi nestaju.
- Ma to vam je zbog Small malla. Maknit će se i autobusna stanica uzbrdo - odgovaraju
vridni radnici Cestara.
Na južnoj crti budućeg gradilišta na 4.000 kvadrata Čistoća miče kontejnere. Nasložili ih u kamion. Nisu ni puni ni puknuti niti se vidi da kome smetaju.
- Ma to vam je zbog Small malla. Neće više tu stat - odgovaraju vridni radnici Čistoće.
A stoji friško montirani kontejner i jedan agregat. Ograde željezne ležu na podu. Trava raste. Sve je naizgled mirno na pustopoljini usred grada. Nekad je tu bilo parkiralište za vridne radnike naše Županije, suce i njihove savjetnike, nezaposlene... Formira se gradilište, aktivira nova prometna regulacija.
Na zapadnoj strani, već opasanoj rđavim ogradama, stariji čovik. Boršin u ruci, crni kišobran. Gleda u daljinu, u tamni građevinski kontejner.
- Šjor... vi ste s Manuša? Di se vi parkirate?
- Jesam. Parkiram se nigdi. Vidite ona mista za invalide? Neće više tu bit. Zbog Small malla.
"Svojom samovoljom naše ste živote simbolički preokrenuli naopačke i pokazali koliko smo vam nevažni, a novom cestovnom regulacijom naše živote izvoljevate ugrožavati svakodnevno. Poštovani gradonačelniče - koji se svakodnevno sve više udaljavate od bilo kakve transparentnosti i građanske korektnosti - vi nas svojim ponašanjem prisiljavate da se umjesto svojim uobičajenim poslovima i dužnostima bavimo protuzakonitostima vašeg, a ne gradskog i našeg strateškog projekta", stoji u pismu.
Pismo je to stanara splitskog kvarta Lučac-Manuš splitskom gradonačelniku. Pismo je iz 2015. godine, a gradonačelnik kome je upućeno Ivo Baldasar. Pričali smo i danas s nekolicinom susjeda budućeg gradilišta. Nezadovoljni su što ni danas nisu informirani ni o čemu. Druga stvar šta ih intrigira su parkirna mjesta.
- Bojim se da sve ide naopako za nas s Manuša. Odustaje se od gradnje apartmana i stanova. A hoće se hotel. To znači puno manje mjesta za parking. Za stan danas po GUP-u treba osigurat dva parkirna mjesta, a za hotel 0,7 mjesta po sobi. U onoj prvoj varijanti s manuških trotoara maklo bi se bar 250 auta. Bila bi to velika stvar za nas - unisona je njihova priča. Kažu da se pojavila inicijativa za javno protestiranje, živi zid i tko zna šta još. Ništa još nije formalizirano pa neće istrčavat još u javnost.
Investitor Small mall d.o.o., u vlasništvu BIP RE & RED GmbH s austrijskom adresom, Schwarzenbergplatz 5, Beč, zatražio je izmjenu i dopunu lokacijske dozvole prije samo 20 dana. Pravo građenja mu nitko od institucija ne osporava. Već spomenute 2015. godine bila je predviđena izgradnja 118 turističkih apartmana i 22 poslovna prostora trgovačke namjene, a nova vizija je hotel luksuzne kategorije, uredski prostori visoke A kategorije, trgovine i banke. Po novom će, kako kažu, broj parkirnih mjesta porasti s 500 na 540 na pet etaža. A sve bi trebalo bit gotovo za dvije i po godine.
Žestoke reakcije
No, nema samo reakcija od stanovnika Manuša. Javljaju se i arhitekti, urbanistički aktivisti, političari. Glavno je pitanje - gdje je tu javni interes jer je Grad Split vlasnik zemljišta. Najfriškija je ona Jakova Prkića, bivšeg predsjednika splitskog Gradskog vijeća i istaknutijeg člana stranke Pametno za Split i Dalmaciju. On tvrdi kako je po javnim istupima većina gradskih vijećnika protiv ovakve realizacije projekta te se zalaže za ukidanje prava građenja jer je prošlo više od 20 godina bez realizacije i predlaže referendum građana Splita.
"Nejasno je zašto gradonačelnik Puljak i najbliži suradnici uporno šute o investiciji i gradnji hotela s pet zvjezdica na Manušu na početku Vukovarske ulice. Investitor i gradonačelnik tvrde kako će se izgradnjom garaže riješiti prometni problemi u tom dijelu grada. Bilo bi prekrasno da je uistinu tako.
Nažalost preko 500 parkirnih mjesta poslužit će za potrebe hotela, uredskih prostora i komercijalni parking koji sigurno neće biti jeftin i neće si ga moći priuštiti velika većina stanara koji žive u blizini. Istovremeno velik broj parkirnih mjesta samo će navlačiti promet prema centru grada i stvarati još veće gužve.
Šutnja najodgovornijih
Važno je spomenuti kako se lokacija budućeg objekta nalazi unutar kontakne zone povijesnog kompleksa pod zaštitom UNESCO-a. O tome što i kako treba raditi unutar zaštićene zone najbolje govori nedavno usvojeni Plan upravljanja starom gradskom jezgrom. Šutnja najodgovornijih uz agresivni PR investitora dodatnu pojačava sumnju kako nije sve čisto.
Nejasno je zašto Grad ne raskine ugovor u pravu građenja koji je sklopljen prije više od 20 godina, a objekt nije dovršen? To nitko građanima nije pojasnio, a očito i neće. Najbolje bi bilo pitati građane što misle o ovom projektu. Pita ih se i za manje komunalne stvari, pa zašto ih se ne bi upitalo i za ovo? Savjetodavni referendum je nešto što je gradonačelnik Puljak često spominjao u kampanji za lokalne izbore. Zašto ga ne raspiše?
Na čistač ključne igrače
Postoji mogućnost raspisivanja referenduma na način da se prikupi 20% potpisa upisanih birača, a to je otprilike 28.000 potpisa. Nije izvjesno da bi se u tome uspjelo u roku od 15 dana kako zakon propisuje ali Gradsko vijeće može raspisati referendum s pitanjem o raskidu ugovora za pravo građenja. Trećina vijećnika može zatražiti da se to stavi na dnevni red, a većina bi na kraju odlučila o raspisivanju referenduma.
Većina protiv
Sudeći po javnim istupima većina vijećnika je protiv ovakve realizacije projekta pa se čini da ni raspisivanje referenduma nije nemoguća misija. Dapače, tim potezom bi se istjeralo na čistač sve ključne igrače i natjeralo ih da se izjasne o svom stavu. Ovakva investicija ni po čemu ne ide u korist velike većina građana, a izvjesno je da će bitno narušiti kvalitetu života stanovnika u okolnim kvartovima", mišljenja je Jakov Prkić.