U prostorijama Društva arhitekata Split u srijedu navečer održana je tribina i rasprava na temu: ”Privremenog autobusnog kolodvora u Kopilici”. Organizator tribine je Društvo arhitekata Split.
Tim etabliranih stručnjaka iz polja struke sačinjavali su Dragan Žuvela, predsjednik Društva arhitekata Split i Dražen Cvitanić, šef Katedre za prometnice na splitskom Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije. Predstavnici Grada Splita bili su dogradonačelnik Nino Vela i pročelnik Službe za izgradnju i upravljanje razvojnim projektima Jurica Vojnović.
Predstavnici stanara Kopilice Dario Prgomet, Edita Barić i Hrvoje Kekez također su bili na tribini ali kao gosti, a Branko Poljanić, čelnik Hrvatske komore inženjera građevinarstva područnog ureda Split i Boženko Jelić, poznati arhitekt i statičar, nazočili su tribini ali na vlastiti zahtjev te su bili smješteni među publikom.
Namjera DAS-a kao organizatora bila je na jednom mjestu okupiti sve relevantne stranke oko projekta ”Privremenog autobusnog kolodvora u Kopilici” i konačno doći do svih odgovora koji more ne samo stručnjake, stanare Kopilice, građane Splita, medije već i širu javnost.
Nino Vela kazao je da Grad kreće u projekt privremenog kolodvora u Kopilici na temelju lanjske odluke Vlade koja je održana u Splitu. I Kopilica i luka i željeznica su pod državnom upravnom. Izrada Master plana je podloga za trajno rješenje luke i Kopilice.
- Pozivam vas sve u ponedjeljak na prezentaciju Master plana. Grad je pod velikim prometnim opterećenjem, paralelno se radi na tome što možemo napraviti odmah, i što će biti trajno rješenje. Grad je ljeti najviše opterećen - rekao je Vela.
Pročelnik Ivica Vojnović rekao je da je Masterplan osnova za dobivanje EU sredstava. Privremeni kolodvor na Kopilici najveći je građevinski projekt u Splitu od Mediteranskih igara. Svi ćemo svjedočiti da je od početka ovog ljeta početak budućeg gradskog metroa.
Profesor Cvitanić kaže da u ovom projektu ništa nije analizirano.
- 17 tisuća vozila prođe Hercegovačkom u veljači! Ovo nije autobusni kolodvor, ovo je pet parcela. Ne mogu mirno gledati kako se ovo objašnjava. Ako će ovo spasiti luku, koliko će ovo naštetiti Hercegovačkoj? Gužve su danas već od 15 do 17 sati. Da ne govorim da je ovo 5 razjedinjenih lokacija.
Radio sam simulacije, kraj Jokera će nam biti puno zanimljivije nego danas.
Predsjednik DAS-a Dragan Žuvela ironično je kazao da je shvatio da je Andrej Plenković autor ovog projekta.
Je li Masterplan usklađen s projektom premještanja kolodvora na Kopilicu?
Vela je kazao da Masterplan pokrenut u vrijeme prošle uprave, ali da je u međuvremenu zapostavljen.
- U dogovoru s EBRD-om Masterplan je ponovno pokrenut. Projekt privremenog kolodvora je usklađen s Masterplanom jer je kolodvor predviđen na području Kopilice, a ovo su sada minimalne dimenzije koje su dovoljne da zadovolje potrebe grada - rekao je dogradonačelnik.
Žuvela je potom kazao da ne voli kada se laže te je naglasio da mu je James Mathews iz austrijske konzultantske tvrtke “IC consulenten“, inače glavni koordinator, rekao da privremeni kolodvor na Kopilici nije u skladu s Masterplanom. Vela mu je odgovorio da Mathewsov zadatak nije projektiranje privremenog rješenja. Na to se Žuvela ironično upitao zar posao glavnog koordinatora nije znati što se radi u Masterplanu, na što je Vela odgovorio "Nije."
- Studija prethodi izradi GUP-a. To je analizirao niz kolega iz struke. Kopilica nije samo područje uz Hercegovačku ulicu. Sada imamo 18 perona i kolodvor ne udovoljava potrebama grada, a promet stalno raste. Rasteretit ćemo ovim to najopterećenije mjesto, a to je gradska luka - rekao je Vojnović.
Je li tvrtka Geoprojekt radila prometnu analizu za Hercegovačku ulicu ili ne bilo je sljedeće pitanje, a ubrzo je postalo jasno da ona ne postoji.
- Nismo se došli ovdje nadmudrivati. Ne može se prejudicirati Masterplan. Ovo je prolazno rješenje na istom mjestu gdje će biti stalno.
Vojnović je upitan što znači privremeni autobusni kolodvor.
- Sve radnje propisane GUP-om bit će provedene. Ne postoji ilegalna dozvola, ili gradnja bez dozvole, gradit će se na temelju dvije građevinske dozvole za rekonstrukciju postojeće uredske zgrade HŽ-a, a druga sami kolodvor s nadstrešnicama. Gradit će se samo ako se dobiju obje građevinske dozvole, a imamo informaciju da će to biti vrlo uskoro. Zgrada ostaje u postojećim gabaritima.
Branko Poljanić kazao je da je procedura majka demokracije.
- Čini mi se da se ovdje ide mimo procedure. Imali smo dokument na temelju kojeg smo barem mogli krenuti u projekt. Radi se o vitalnom projektu koji grad želi riješiti. Prošle su dvije godine, a ništa se nije radilo. Ne vidim kako bi se dobila građevinska dozvola za nadstrešnicu, to je moj sud. Utvrdili smo da nema prometne studije i potrebnih analiza. Ako nećemo raditi ovo ljeto, onda napravimo važno za grad pravim redoslijedom.
Zašto je javna nabava raspisana prije dobivanja građevinskih dozvola, bilo je sljedeće pitanje moderatorice.
- U toj javnoj nabavi bila je rečenica u kojoj grad Split nije obvezan potpisati posao bez dobivanja dozvola. To je zaštitna klauzula. Ovaj proces bi ubrzao stvar, javna nabava traje 45 dana.
Žuvela je rekao da se netko žalio na javnu nabavu, ona bi pala.
Grad Split je potpisao ugovor s HŽ-om, je li ugovorom reguliran broj vlakova na relaciji Grad - Kopilica?
- Postoji ugovor o najmu na 5 godina s mogućnošću produženja. Potpisan je i ugovor o partnerstvu kojom se regulira usluga, a HŽ je nazočan i na Istočnoj obali i Kopilici. Već se saniraju postaje kod Rudina. Ugovorom se ne regulira minutaža, nego će to biti po potrebama grada Splita - kazao je Vela.
Što će biti kada istekne ugovor?
- Tada se nadam da ćemo imati konačan kolodvor.
Ako se kolodvor u Kopilici realizira, što će biti sa starim?
- Prenamijenit će se. Bit će terminal za turističke autobuse. Cijena parkiranja bi bila npr 50 kn, a u samom gradu 500, 600 kuna - kazao je Vela.
Dogovori su u tijeku. Kada više glavni kolodvor ne bude u luci, može se pretvoriti u autobusni terminal. Međutim, uvažit će se i stav vlasnika.
Vela je dodao da građani Kopilice imaju određeni status stanovanja.
- To je veliko područje pod upravom HŽ-a. Grad Split je zato napravio sporazum s Hrvatskim željeznicama. Na ovom poslu nije predviđena posebna komunikacija s građanima, već je prvenstveno potrebno uključiti stranke u postupku. Razgovarali smo s građanima Kopilice, imali smo nekoliko sastanaka. Odlučili smo promijeniti neke stvari kako bi utjecaj na građane bio manji, po uzoru na neka dobra strana rješenja - rekao je Vela.
Imamo stručne ljude s kojima treba razgovarati. Mislim da je tu napravljen propust - kazao je Poljanić.
Zašto je Grad prvo donio strategija, zašto nije napravljena prometna studija, zašto se kreće u još jedno privremeno rješenje, a ne u stručno dokazano rješenje? - pitala je moderatorica.
- Kao gradska uprava moramo reagirati i radimo oboje. Mogu se složiti da se moglo napraviti više ovakvih rasprava. Gradska luka je epicentar opterećenosti, sada imamo 5 milijuna i 600 tisuća vozila. Povećanje je veće od predviđenog. Nemamo adekvatnu infrastrukturu, ali i tu su se pomaknule neke stvari. Radimo ono što je za budućnost, no moramo djelovati sada. Ljudi načelno ne vole promjene. Tijekom zime također imamo prometne probleme. Zato radimo u oba smjera - kazao je dogradonačelnik.
Vojnović je rekao da kad bi sve bilo idealno, konačni kolodvor bi bio gotov za 5 godina. No glavno pitanje je odakle novac.
Žuvela je na kraju rekao da nije čuo tko imenom stoji iza ovakvog projekta.
- Ako se ne bude radilo kako treba, u nama ćete imati najvećeg neprijatelja. Ako sve bude u skladu sa strukom imat ćete u nama saveznike kao na primjeru Žnjana. Mislim da je dosta površnosti u ovom gradu.
U pitanjima građana javio se Splićanin koji je radio diplomski rad na temu Kopilice.
- Ovo što prezentirate nisu projekti i ne možete govoriti o troškovnicima. Zašto niste iskoristili resurs fakulteta u izradi dokumentacije?
Vojnović je rekao da će za to biti vremena jer se radi o opsežnom projektu.
Drugo pitanje postavio je diplomirani ing prometa.
- Privremeno rješenje u Kopilici predviđa 160 vlakova dnevno između Kopilice i luke. Lokomotive voze na unutarnje sagorijevanje, a tunel nema ventilaciju. Drugo, govori se o rješavanju prometnih problema premještanjem kolodvora. Rješenje je isključivo da trajektni, željeznički i autobusni promet budu na jednom mjestu. To je rješenje ponuđeno prije Mediteranskih igara. Međutim, to rješenje je zapostavljeno.
- To što se radilo prije 40 godina danas ne vrijedi. Ne trebamo se vraćati na nešto što je nekad bilo. Preseljenje kolodvora dalje od broda i željeznice donijet će nove probleme - zaključio je Cvitanić.
Spomenimo i da je dogradonačelnik Vela demantirao dio sugovornika koji su naglašavali da željeznički tunel kroz Split nema uporabnu dozvolu te je rekao da je nekada promet vlakovima bio znatno gušći nego danas i da ne misli da će intenziviranjem korištenja tunela nastati bilo kakvi problemi.
Aktivist Bojan Ivošević postavio je dva pitanja. Jedno se ticalo udjela ulaganja u privremeno rješenje kolodvora koje će biti iskoristivo u konačnom rješenju, a također ga je zanimalo hoće li netko snositi političku odgovornost ako se pokaže da preseljenje kolodvora u Kopilicu neće postići rezultate zbog kojih se i kreće u ovaj projekt. Što mu je odgovoreno, pogledajte u videu.